Friday, August 5, 2011

kurus vs sakit?

57...57?apa ada dgn 57...sebenarnya 57 adalah angka timbangan pada alat penimbang di rumah...57 kg..senang cerita..giler baru lima hari puasa dah turun 1 kg..ok jgn panik..permulaan kita puasa, benda yang akan hilang dahulu ialah air..jadi kalau kita pi exercise pun sama jugak..air di dalam badan kita akan berkurangan dahulu..mungkin 1,2 @ 3 kg akan turun..dan bukan lemak..diingatkan sekali lagi..bukan lemak.sebab tu jgn mudah terpengaruh dengan iklan2 dan testimoni yang mengatakan boleh kurus beberapa kg dalam beberapa minggu..semua tu disebabkan oleh kekurangan air dlm badan..tapi tak boleh nak kata jugak sebab ada sorang kat tempat kerja aku dia maik herbalife..walawei...memang kurus badan dia..aku kagum dgn semangat dia yg berusaha untuk kurus..dan dia adalah lelaki..lelaki!bukan perempuan...syabas...

ramadhan yang kelima..sigh...ramai org cakap aku macam org sakit..terlalu kurus..kena makan banyak sikit..tolong tambah berat badan..tangan kau dah macam tengkorak hidup..blah..blah..
ok..thanks untuk nasihat itu semua..terima kasih...arigato...
sebenarnya org tak tahu aku punya la nak maintain kurus macam ni...org tak tahu dulu (mungkin ada yg tahu) berat badan aku 75 kg..dijelaskan sekali lagi 75 kg! sgt2 sakit bila badan kita berisi...baju kena beli baru..seluar kena beli baru...sometime org tanya "wah..berisinya..mengandung ke?" bab berisi tu tak kisah sgt tapi bab mengandung tu...kan bagus kalau pregnant betul...(masa tu memang dah start leleh..bahu en.mus jugak yg jadi tempat pinjam untuk kesat hingus hijau ni)..

tapi sekarang alhamdullilah bila dah kurus just maintain jela..tapi sekarang bila kena homeroid hari tu, semua makanan faveret kena pantang...sigh..baru terasa nikmat tuhan ditarik sikit demi sedikit...dulu lepas operation dah banyak benda pantang....pi yoga ada dua tiga benda kena pantang...bila kena homeroid makin bertambah benda kena pantang...sedih?sekarang ni dah ok...dulu ya sedih...kadang2 bila kena banyak pantang, buat kita rasa "aku hidup di dunia ni macam patung je rasa..ni tak boleh makan..tu tak boleh makan..."
tapi demi kebaikan kena ikut juga..

tips yg berguna untuk kesihatan (amalan yang diamalkan sekarang ini):
-kalau boleh elakkan minum air tebu,air kelapa dan ais..(untuk mengelakkan sakit urat dan sendi)
-elakkan minum air selepas makan.minum selepas 1/2 jam atau sejam lepas makan..(mengelak dari perut buncit,rasa sebu,rasa kenyang dan awet muda)
-makan sebelum lapar dan berhenti sebelum kenyang...(amalan nabi)
-makan kerap tapi dengan kuantiti sedikit..jgn skip breakfast,lunch dan dinner(makan sebelum 8 malam)
-kalau rajin@ada duit lebih guna beras herbaponni yang faiza punya tu..beras ni bagus untuk org yg cuba untuk turunkan berat badan..sebab beras ni kurang kanji...tapi kalau org yg dah biasa makan beras siam terutamanya mesti rasa beras ni macam hampeh..
-nak lagi bagus exercise setiap hari..amik 30 minit atau sejam..buat kardio lagi bagus..cycling dan berlari..

semua ni perlu disiplin yg kuat..bukan senang untuk kurus..
kalau dikira2 dari 75 kg nak turun 65 kg (firs stage: control makan dan banyakkan berjalan dgn begitu gigih) ambil masa setengah tahun..
dari 65 nak turun 58kg (sebelum puasa):control makan dan exercise tak berhenti2..
juga amik masa setengah tahun..
setakat ni takde lagilah aku amik pil kurus,pil diet dan seangkatan dengannya..bukan tak percaya tapi arahan dari suami perlu di ikuti...
"awak nak kurus control makan dan exercise..jgn makan ubat kurus"

ok..fine ..saya ikut..dan hasilnya adalah seperti sekarang...kurus tetapi org kata aku sakit...
terima kasih pada en.mus kerana anda adalah pembakar semangat sy yg no satu..tiap2 hari awak pi gym buat saya cemburu dgn gaya persembahan anda di depan cermin setiap kali balik dari gym..kedua terima kasih pada k.long kerana selalu amik saya untuk pi yoga waktu jg penanam anggur yg terhormat dulu...


begitulah sedikit sebanyak tips dari aku...cubalah yg terbaik dan insyaallah ada kesannya...

nota kaki:en.mus sekarang ni tgh bengang sebab berat badan dia dah menurun..hahahaha...yg sorang ni pelik sikit..org nak kurus da nak naikkan lagi..


noktah

No comments:

Post a Comment