Wednesday, July 28, 2010

...aku...

hidup ini belum pasti penghujungnya
entah kemana hala tuju tidak ada yg pasti
mendekat dan menjauh
mencari dan dicari

kalau diikutkan rasa
mahu saja aku menjerit
melontar kata-kata nista dan mencaci-maki
pada keparat2 yang durjana hatinya
tapi siapa aku untuk mencelah di dunia ini

kadang2 aku ingin dilemaskan oleh kegelapan
supaya aku sedar yang aku ini sebenarnya
kosong dan tidak berguna
yang aku ini hina dan dina
tapi siapa aku untuk berada dilembah itu

sentiasa aku mohon pada tuhan
semoga aku jadi begini dan jadi begitu
tapi pemakbul masih lagi menguji aku
untuk menjadi seperti sekarang
untuk menjadi penebat pada cinta yang kudus

kalau dibiarkan aku bertinta
sampai tua pun takkan habis
tapi siapa mereka untuk menjeling
dan bersuara diatas hak aku

bila melihat ke kalam itu aku menangis sendiri
menyesali segala saki-baki kekotoran pada hati
pada jiwa yang merintih sambil mendakap seribu emosi
mencari cahaya yang diharapnya hakiki
dan

cahaya itu kadang2 jauh dan kadang2 dekat
kadang2 tidak sudi memandang
tapi aku masih juga begini
terbaring kaku memandang jauh keatas langit
memikir bila perlu aku pergi ke sana
menghadap pencipta yang maha agung
kerana aku sudah tewas pada pengharapan yang palsu


noktah




No comments:

Post a Comment