Friday, September 3, 2010

...dah dekat dah...

raya dah nak dekat dah...kuih raya baru beli dua jenis..tu pong en.mus yang beli..kalau tahun lepas memang banyak saya beli...tahun ni budget pi  kelain tu yg kurang..takpela..tunggu minggu depan baru pi beli. dua tiga jenis lagi...tapi semua tu wat balik kampung..rumah kat kuantan..erm..beli kerepek biasa2 dah lah....bila duk pikir2 pasal raya ni hari sabtu ni 4 september, genap 2 tahun pemergian arwah wan/ayah saya kembali kepada-Nya...sedih?sudah tentulah...sgt2 sedih...kalaulah ada penyukat kesedihan di dalam dunia ni, mesti tahap bacaan kesedihan saya teramatlah tinggi....tapi siapalah saya untuk menidakkan kuasa Ilahi...yang pergi tetap akan pergi...kita yang hidup harus mendekatkan diri dgn Allah s.w.t.....

puasa tahun ni bagi saya biasa2 je...tak meriah..saya pun tak tahu kenapa...mungkin sebab saya sesorang kat umah...kerjanya basuh baju,lipat baju pahtu tidur..ahaks...kalu dulu time kije hari2 duk bercakap pasal menu apa nak berbuka, kuih raya banyak mana, baju raya tempah ke beli , bergaduh pasal nak tukar duit raya dan macam2 lagi.mungkin itulah penyebab kemeriahan suasana berpuasa dan berhari raya..heheheh..sungguh saya rindu suasana itu...

satu lagi saya rasa sebab tak meriah ialah kat rumah saya takde tv..rasa2 dah dekat 2 tahun umah saya takde tv..takde tv bermaksud takde lah iklan2 raya, takdelah citer raya yang dapat saya tgk..tapi semua tu dah jadi kebiasaan bagi saya....*dah hampir dua tahun beb..tak biasa lagi tak tahulah*

bila hari raya saya mula terkenangkan juadah2 dipagi raya dekat rumah saudara-mara...saya suka makan nasik dagang kat umah paklong saya..memang sedap..boleh dikatakan setiap kali raya kat umah paklong saya mesti buat nasik dagang...tahun ni tak tahula..sebabnya paklong saya tak berapa sihat...rindu sgt2 kat paklong saya...kat umah mak saya tahun ni masak nasik minyak..itu kata mak sayalah...kat umah mak mentua tak pasti lagi..tahun lepas mak mentua saya masak laksa kuah lemak..ya allah..memang sedap sgt2...sampai tambah berkali2...hihihi...tahun ni arrangement pi beraya tak pasti lagi..sebab  banyak sgt tempat kena pi..dulu beraya kat dua buah rumah diawal pagi raya..umah mak dan mak mentua...tahun ni dah jadi tiga sebab mak saya dah berkahwin tahun lepas.so rumah mak yg baru, rumah kitaorg kat kampung dan rumah mak mentua....*saya harap mak bahagia*

harap sgt2 tahun ni dapat pi beraya umah kawan2 sekolah..nak pi umah e.g dan yana...dan masa balik nanti harap dapat singgah umah wani di setiu...raya ketiga ada reunion..tak tahu dapat pi ke tak..ai...k la nanti sambung semula...sebab?saya nak pi cari resepi nak buat tortila petang ni..ala2 makanan timur tengah gitu..


hohhohoho


noktah di akhir waktu

No comments:

Post a Comment