Wednesday, April 14, 2010

sakitnya berfikir....

kadang2 saya perlukan sesuatu untuk enforce pemikiran saya terhadap kehidupan ini.kepenatan berfikir sampai kemana hidup saya dan pehujung mana nafas saya terhenti membuat saya jelek dgn diri saya sendiri..
saya buntu bila hidup saya hanya setakat ini.saya suka cabaran tetapi saya benci dugaan..saya suka berfikir tetapi benci untuk bertindak bagi apa yg saya fikir.

"kau tak kerja memang rasa macam tu..asyik terfikir2 apa yg akan terjadi dgn hidup kau"

ceh..apa saya kisah pasal kerja..saya masih boleh bernafas walau saya papa kedana sekalipun..bukan nak berlagak tetapi manusia terlampau taksub dgn kerja yg berlandaskan betapa bagusnya kerja,betapa "standardnya" kerja dan betapa gahnya mendapat gaji yg tak masuk diakal...saya benci pada pemikiran kolot itu..

"saya nak jadi cekgu" kata saya pada en.mus

"nape?"

"pahala banyak..sebab amal saya kurang....kerja boleh balik awal...saya boleh masak2 kat awak..saya tak payah nak berfikir dgn kerja yg tak masuk dek akal"cakap saya tanpa berfikir...

bila berfikir otak saya jadi kosong..nak2 bila berfikir pasal kerja.saya pandang pada buku2 saya yg kacau-bilau susunannya..kan bagus kalau saya seorg penulis..tulis apa yg saya rasa..tulis apa yg saya mahu..tulis apa yg saya benci..tulis apa saya suka..arghhhh...tapi saya tahu saya masih perlu berfikir...

bila malam saya terfikir...kenapalah saya tidur petang tadi?.sekarang dah tak boleh tidur..saya merenung ke wajah kesayangan saya yg nyenyak,terlena,tidak bergerak dengan hembusan nafasnya yang turun naik...
saya menyentuh matanya...saya menyentuh bibirnya...saya menyentuh wajahnya...saya terfikir seandainya kesayangan saya ini tiada lagi di sisi saya apa yg akan terjadi kepada saya?adakah kehidupan saya masih begini?adakah masih ada lagi nafas saya untuk hidup di tanah kosong ini?sakitnya rasa bila berfikir tentang ketakutan saya...

saya masih lagi merenung ke wajah kesayangan saya...begitu indah sekali tidurnya...saya berfikir lagi..bahagiakah dia bersama saya?gembirakah dia bersama saya?saya tak sempurna dan dia tahu kenapa kesempurnaan jauh dari saya...saya tak cantik dan saya tahu itulah kenyataannya...saya cengeng bila dia tidak mahu bercakap dgn saya dan saya benci pada kecengengan saya..saya abaikan dia bila saya bertemankan kalam2 indah yang melalaikan cinta dan kasih sayang saya pada dia...dia tahu kesakitan selalu dtg menemani saya dan bukankah itu menjadi beban kepada dia?..aduh...sakitnya berfikir tentang itu...

dan sakit lagi bila berfikir:

"awak cintakan saya?"

"awak rindukan saya?"

"awak kasihkan saya?"

"awak sayangkan saya?"

pertanyaan ini yg selalu saya saya fikirkan ketika saya melihat jauh pada helaian2 hidup kami...

tetapi saya tahu...akal dan hati saya akan sentiasa menolong saya untuk membuang jauh2 kesakitan saya berfikir...dan saya tahu kesayangan saya sentiasa akan menolong saya menjauhkan segala yang boleh menyebabkan saya jadi GILA bila berfikir..

dan....

saya sayang awak...itulah yang saya fikir pada pukul 9.44am pada 14hb april 2010...

dan...

saya tahu awak tahu apa yg saya fikir selama 3 tahun 5 bulan 2 minggu 5 hari sepanjang kita dijab kabulkan...

noktah



No comments:

Post a Comment