Friday, April 13, 2012

Jangan berputus asa pendosa.

Bukan hendak menyuruh jangan berputus asa dari melakukan dosa.


Tetapi janganlah berputus asa untuk meninggalkan dosa.
Kadangkala kita ini kelemahan banyak, kekurangan banyak, banyak melakukan kesilapan dan kesalahan, banyak tidak mengikut lunas-lunas Islam dan tidak mampu menjadi muslim/muslimah yang baik. Tetapi janganlah dosa-dosa itu membuatkan kita lemah dan ber...putus harap kepadaNya.

Ini bukanlah menandakan keredhaan kita terhadap dosa. Tidak. Jangan berdiam. Jangan tidak berbuat apa-apa. Jangan sesekali merasa redha dengan dosa yang kita sendiri lakukan. Marahlah diri, walau tak mampu meninggalkan. Sentiasalah berulang kali menyesal. Timbulkanlah rasa jijik apabila melakukan dosa, dan geramlah kepada diri apabila mengulanginya. Namun jangan sesekali menyatakan – “Inilah dia takdir aku, jahat, tak mampu jadi baik. Allah dah tak sayang aku.” Jangan.


Walau seluruh manusia mencaci kita bila melihat dosa kita, ketahuilah bahawa Allah SWT mengetahui betapa kerasnya kita berusaha meninggalkannya. Manusia tidak mampu menilai perkara itu. Tetapi Allah mampu. Manusia tidak mampu bersabar dengan itu, tetapi Allah mampu. Allah adalah yang keampunanNya, rahmatNya, melebihi segala sesuatu.

Maka janganlah berputus asa dengan Allah SWT.


Walau diri berpakaian seksi, walau diri tidak bertudung, walau diri merokok, walau diri melakukan maksiat yang besar seperti minum arak, ketagih dadah dan sebagainya, jangan sesekali berputus asa. Jangan tutup pintu antara kita dengan Allah SWT. Jangan. Percayalah kepada Dia, walau percaya kepada manusia itu telah tiada. Teruslah rasa menyesal, teruslah berkali-kali bertaubat. Biar kalau tidak sempat menjadi baik, menjadi muslim/muslimah yang soleh/solehah dalam kehidupan kita, maka biar kita mati dalam keadaan kita berusaha!
Dengarlah firman Allah SWT:
“Katakanlah, Wahai hamba-hambaku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh,Dialah yang Maha Pengampung, Maha Penyayang.” Surah Az-Zumar ayat 53
Ini bukan lesen untuk terus berdosa.

Tetapi ini adalah larangan berputus asa kepada rahmatNya.

Teruslah mencari keampunan.
Berkali-kalilah bertaubat.
Berulang kali lah menyesal.
Jangan berhenti untuk rasa jijik dengan dosa, jangan sesekali redha dengannya.

Walau selepas itu kita ulang dan ulang dosa kita. Walau selepas itu kita masih tersungkur. Jangan sesekali berputus asa.

Tidakkah kita lihat, betapa luasnya keampunan Allah SWT kepada kita?
Sesungguhnya Dialah yang akan menghitung kita di akhirat, dan bukannya manusia.
Maka apakah pantas bagi kita, untuk berkata: “Aku memang ditakdirkan jahat begini. Allah tidak sayang aku.”


Jangan. Bergeraklah menjadi baik, walau jatuh banyak kali. bergeraklah menjadi hambaNya yang sejati, walau banyak kekurangan diri. Dia adalah yang luas pandanganNya. Dia akan mengira semuanya walau sekecil zarah!


Jangan berputus asa wahai Pendosa!


Mari Menjadi Hamba!


langitilahi
 
 
 
 
noktah

No comments:

Post a Comment