Friday, January 14, 2011

makcik asiah

siapa makcik asiah?

memang takde sesiapa pun tahu pasal makcik asiah..kecuali yang kenal dan tahu siapa sebenarnya makcik asiah..
makcik asiah bukanlah menteri wanita atau pelakon veteran yang tersohor dekat malaysia..
bukan juga lawyer atau doktor mahupun cikgu...makcik asiah ialah seorang yang biasa2 sahaja..tiada informasi2 yang menarik pun pasal makcik asiah...tetapi siapakah makcik asiah..?

mari saya bercerita....

sewaktu saya mula2 datang ke tempat kerja pada zaman muda2 dulu, first time jumpa makcik asiah pada pandangan saya dia ialah seorang yang sgt2 baik..lemah-lembut dan suka tersenyum..

bila sudah 6 bulan di situ saya makin mengenali makcik asiah..rupan2nya makcik asiah ni seorang yang tabah..tabah kerana hampir setiap hari dekat2 pukul 12 semasa waktu rehat makcik asiah saya selalu "pau" makanan tengahari makcik asiah...sian makcik asiah...dah le keje penat2..makanan yang dibawa bekal kena pau pulak..serius..lauk2 yang makcik asiah bawak memang best..ikan kukus goreng lawan dengan budu, sup urat keting,sambal petai tu belum lagi ikan singgang cicah sambal belacan..pergh..memang sedap beb...pendek kata semua dibaham oleh saya..tapi makcik asiah baik..selalu berkongsi makanan...terima kasih makcik asiah...tetapi itu cerita dulu..cerita diwaktu muda2...

semalam bila berjumpa kembali makcik asiah, saya rasa nak menangis..makcik asiah yang saya tinggalkan setahun yang lepas telah lain...sedikit berisi dan garis2 kedut muka jelas kelihatan...nafas yang turun naik begitu susah sekali untuk ditafsir...redup mata makcik asiah begitu tua dan lesu...keluhan dan rintihan yang keluar dari bibirnya begitu berat dan resah sekali...saya memandang pada kudrat makcik asiah...di dalam usia sebegitu sepatutnya makcik asiah sudah boleh berehat di rumah bergoyang pinggul...tetapi kudrat itu masih juga mahu di kerah...

buat makcik asiah yang tabah, yang baik, yang selalu tersenyum dan yang selalu banyak nasihatnya supaya dipanjangkan umur dan di murahkan rezeki...saya sayang makcik asiah...


p/s: makcik asiah sudah berumur 56 tahun, masih gagah bekerja demi mencari sesuap rezeki dan merupakan tea lady ditempat saya bekerja dahulu..

melihat pada kesusahan makcik asiah saya bersyukur dikurniakan hidup yang sebegini...




noktah

No comments:

Post a Comment