Thursday, January 13, 2011

setakat mana positifnya hidup ini....

saya baru balik dari ofis lama..honestly memang happy sgt2...baru je pijak lantai security guard pun saya dah rasa bahagia..i mean, bahagia dapat berjumpa dengan member2 lama..ofis lama saya bukanlah tempat yang bagus untuk mendapat gaji yang lebih..itu yang saya rasa... tetapi cukup istimewa dan betul2 buat kita bahagia bila berada di situ..pesekitaran yang bagus, tidak menyerabutkan kepala dan gembira seadanya..

semenjak berhenti dan bekerja dan berhenti lagi membuatkan saya hidup dalam keadaan berfikir..apa yang saya fikir?

a) Kerja 1 - Jawatan kerani, gaji tak banyak, kelulusan setaraf pensyarah tetapi hati gembira dan bahagia

b) Kerja 2- Jawatan pegawai, gaji banyak, kelulusan gempak tetapi kepala berserabut dan jiwa tak tenang

mana yang anda pilih?

saya?teheee...sudah tentu saya pilih kerja 1...bukan saya tidak suka dengan cabaran hidup..memang suka tetapi bagi saya hidup ni tak bermakna jika berjawatan tinggi dan bergaji besar tetapi hati tak gembira...bila hati tak gembira mulalah bermacam2 penyakit yang datang..bukan sikit penyakitnya...bertambah2 adalah...dahlah penyakit yang sedia ada pun tak habis2 lagi..bertambah pula penyakitnya...

senang je resepinya...cubalah hidup secara positif..berfikiran positif...terima secara positif....buat kerja pun secara positif...

jika di kritik cubalah sebaik mungkin menerimanya secara positif dan dalam keadaan tersenyum...tak rugi rasanya jika hidup secara positif...jika ditimpa kesusahan cuba terima secara positif...kaji setiap langkah yang dipilih dan cuba pengaruhi minda ke arah yang lebih sihat...

semenjak saya berada di rumah, mengikuti fitness class dan pergi ke gym saya berjumpa dengan pelbagai ragam manusia...saya yang dulu penakut (itu yang saya rasa) sudah berani untuk bertegur sapa...saya murahkan senyuman dan yang paling penting berbaik sangka sesama insan...saya berterima kasih kepada kakak saya yang telah mengajak pergi ke fitness class kerana di sana saya telah berjumpa dengan sifu yang sentiasa memberi keyakinan bahawa setiap apa yang kita miliki adalah satu kebanggaan bagi kita..berbadan besar pun cantik,berbadan langsing pun cantik..yang penting hati perlu yakin dan positif...kesannya saya lebih banyak tersenyum kepada orang luar sekarang...terima kasih buat en.mus yang mengajak saya ke gym..walaupun baru2 ni je saya baru mula mengayuh tetapi bila melihat telatah orang2 di gym membuat saya tertawa...secara tak langsung kita menjadi seorang yang lebih positif untuk meneruskan kehidupan..

kepada rakan2 yang diluar sana...penamatan sebuah kebahagiaan bukan bermaksud "end of the world" seperti yang saya rasa ketika melihat result SPM saya dahulu...tuhan tidak pernah menjanjikan kesedihan buat hambanya jika hambanya berusaha untuk menjadi yang lebih baik...jika nasib masih tidak berubah itu bermakna tuhan sedang menguji kita...cubalah untuk berfikiran positif seadanya...insyaallah kebahagiaan tetap milik kita...

saya bahagia sekarang...bahagia bila orang masih mahu tersenyum kepada saya,bahagia bila orang masih mahu bercakap dengan saya dan menerima saya seperti dahulu-kala.sungguh saya rindu pada teman2 yang banyak menolong saya.kadang2 hidup ini tidak selalunya indah tetapi bila kita berlapang dada dan mensyukuri nikmat yang kita ada dan rasai, tentu kita yakin yang keindahan dunia itu hanya berada sejengkal sahaja dari kita apatah lagi nikmat di akhirat kelak yang sememangnya hanya menunggu untuk disentuh oleh kita...


cubalah berfikiran positif dan yakin pada diri-sendiri..


p/s: gembira bertemu dengan boss lama tadi...senyuman dia masih tetap menawan seperti dulu..oppsss



noktah

No comments:

Post a Comment