Monday, February 21, 2011

bahagia bukan sementara

xyz: ko bahagia sekarang?

aku: soalan apa ko tanya aku ni?pass...soalan lain..

xyz: aku tanya ko betul2 ni...ko bahagia?

aku: ko nampak aku macam mana?

xyz: mana aku tahu..aku bukan duk umah ko jadi agen CIA,24 jam mengedap ko laki bini bahagia ke tak?

aku: (sambil tersenyum) aku bahagia..kenapa?

xyz: baguslah..kalau dulu ko asyik nangis je...

aku: iya ke? mana ada aku nangis?

xyz: eleh..berlagak ko ni...dulu masa ada sorang mamat tu putus dgn ko sebab dia ada problem kat tempat belajar, siang malam asyik duk meratap je...bukan ke menangis ke tu?

aku: alah..tu dulu...sekarang lain...hehehehe...(sambil meneguk teh tarik)

xyz: aku happy bila ko dah tak nangis2 lagi macam dulu...

aku: thanks..

xyz: aku tgk ko dgn mus tak macam dah kawin..macam kawan adalah...

aku: aku dah lali dan kalih dah dgr ayat penyata macam ko cakap tu...ntah dah berapa ratus kali aku dgr..

xyz: nampak happy dan bahagia...apa petua ko?kongsilah sikit..

aku: aku mana ada petua...aku paham dia..dia paham aku..cukup lah tu..

xyz: siyes la beb!aku tanya ni..

aku: betul lah tu..dah apa lagi aku nak cakap...bahagia ni bukan dari luar je..dari dalam pun kena bahagia..i mean hati kita pun kena bahagia..dia paham hati aku..aku paham hati dia..

xyz: camne ko buat?

aku: prinsip hidup aku senang je..hargai dia umpama hari ini hari terakhir dia bersama kita..hari2 aku wat camtu..so secara tak langsung kita rasa setiap detik yang berlalu tu begitu beharga...sebab tu aku bahagia dgn dia...bukan senang untuk bahagia kalau kita tak berusaha...kadang2 bila kita tgk org bahagia kita tanya pada diri kita..nape aku tak bahagia macam dia?sedangkan kita tak tahu, kita dah bahagia...satu sebab nape kita tak rasa bahagia sebab kita tak bersyukur dan mengenali diri kita sendiri..tak tahu nak ukur kebahagian kita setakat mana...

xyz: panjang lebar penerangan ko?hehehehehe

aku: dah ko tanya aku jawab ar...ish..ko ni pun

xyz: ko bahagia walaupun takde anak..?

aku: yup!aku bahagia..

xyz: pelik..

aku: ko jangan salah paham...anak tu pengikat kasih sayang antara suami dan isteri.sape taknak anak beb..tapi takkanlah sebab tak ada anak aku nak sedih pulak..tak boleh nak bahagia..

xyz:betul2..

aku : dah ko bila lagi?menyolo je kijenya...

xyz: aku memang macam ni...lone ranger...

aku: ha..baguslah lah tu...lone ranger kepala otak ko....si abc tu nak buang kat mana..?tong sampah?

xyz: hehehehe..aku nak maintain macam ni je...hidup solo lagi senang..(xyz mengeyit mata ke arah aku)

aku: dah tu ko bahagia macam ni?

xyz: ntahlah...ko rasa?

aku: hello!..aku bukan duk serumah dgn ko sampai aku tahu ko bahagia ke tak...

xyz: ko perli aku ke bongek...?

aku : mana ada...aku just pulangkan semula ayat ko bagi kat aku tadi..nah ambillah ayat ko tu..wat pekasam..kah kah kah

xyz: ko memang....


bersambung.....



noktah

No comments:

Post a Comment