Monday, July 30, 2012

chicken chop satu!

hari ni aku nak masak benda yang lain plak untuk berbuka..selalu asyik makan nasik je...mood bulan puasa memang lain sikit..macam2 nak makan masa berbuka tetapi selalunya aku masak sebab boleh makan sampai ke sahur..kalau beli kat bazar pun, masa nak berbuka makanan dah start nak basi..ok..fine aku tahu tak aku tak puasa...tapi aku masak untuk en.mus makan..sian plak mentang2 aku tak puasa takkan en.mus nak makan benda simple2 je..petang ni aku nak buat chicken chop + fettucini + mashed potato..

ni resepi untuk chicken chop yang aku reka2 sendiri:

ayam yang debone..(beli kat pasaraya)
bread crump...(kalau rajin buat sendiri..kalau malas beli je)
tepung jagung...
telur...
sedikit garam + bawang putih yang ditumbuk + perahan lemon..(untuk perapan ayam)

aturannya:
ayam yang dah diperap + celup telur + golek2 dgn tepung jagung + kemudian celup sekali lagi dgn telur + golek2 dgn bread crump

untuk sosnya memang aku tak buat..hahahaha..

resepi untuk mash potato:

kentang
sedikit garam
butter...(wajib guna butter..baru sedap)
susu segar

aturannya:

kentang rebus dulu...kemudian lenyek2 guna apa2 yang boleh digunakan untuk melenyek..

kemudian panaskan butter + letak kentang yg letak dilenyek,masukkan garam..kacau sehingga sebati n then masukkan susu segar...cedapnya bau susu segar..susu segar tu masuk sesedap mata memandang...maksudnya jgn banyak sgt nanti cair...hehehe..

resepi untuk fettucini:


fettucini
sos carbonara
daging cincang
sedikit garam
bawang besar dipotong dadu
minyak zaitun untuk menumis...(guna minyak lain pun boleh)
brokoli (rebus dahulu)


aturannya:


tumis bawang besar + daging..bila dah empuk masukkan sedikit garam..n then masukkan sos carbonara..agak2 dah masak + masukkan brokoli

itulah resipi yang selalu aku buat..boleh dikatakan sebulan tu wajib sekali atau dua kali buat semua masakan2 di atas..


baiklah selamat mencuba...


noktah


No comments:

Post a Comment