Saturday, July 28, 2012

peduli

bila kita tak call,kita sms tak bermaksud kita tak amik tahu...kita tak bercerita keadaan kita tak bermaksud bukan kita taknak kongsi...cuma kita rasa selagi kita boleh tanggung sorang2, kita tanggung...

actually, apa yg kita rasa adalah normal..sometime kita rasa,lebih baik kita tak amik tahu daripada amik tahu..
once bila kita amik tahu org akan ckp, "baru sekarang nak amik tahu"..sedangkan org tak tahu keadaan kita mcm mana...perjalanan hidup kita bagus ke tidak..dah yang tu ada org nak amik tahu...?

ramadhan ni aku memang tak puasa langsung..org cakap "takkan tak boleh tahan kot".."eeee...nanti 30 hari kena ganti..tak letih ke?"
direct aku ckp, kalau kau rasa apa yang aku rasa tentu kau faham nape aku tak puasa..
aku rasa dtgla pakar atau doktor yg paling bagus terangkan mcm mana pun org takkan faham selagi tak rasa apa yg aku rasa...
HB aku rendah.start pregnant lagi paling tinggi HB aku 9.7..tu yg paling tinggi..pastu turun balik.ubat?makanan?semua aku telan..dgr je makanan boleh naik HB..aku baham..tapi result tetap sama..
alhamdulliah aku takde alahan..nafsu makan tak tinggi...aku cuma mampu bertahan..bukan senang...aku bukan merungut..cuma aku nak org paham keadaan aku..ada org ckp "kau baru pregnant anak sorang pun dah kecoh"..eh..hello...kau tahu tak risiko pada baby kalau HB kau rendah..pertama,anak lahir pra-matang...kedua, anak tiap2 minggu kena masuk darah (talasamia case)..n last sekali opportunity untuk anak nak hidup lama memang takde.. ..

berbalik pada puasa tadi...aku try puasa pada hari pertama...result dia: nasib baik aku tak rebah pengsan terbungkang sorang2 kat rumah..dgn muka pucat tgn terketar2 aku makan sambil berdoa pada tuhan jgn amik nyawa aku...sebab masa tu aku rasa mcm nak mati..n then bila  aku bercerita...org boleh gelak...masa tu aku rasa mcm "ok..kau tak kena lagi mcm aku kena..takpelah..kau boleh gelak.."

sebab tu kat sini aku nak terangkan...hidup ni kadang2 kita tak jangka apa yg akan berlaku pada masa akan dtg..mcm aku tak jangka yg aku pregnant...alhamdullilah...kadang2 kita rasa org tak amik peduli pasal org lain bukan bermaksud kita tak syg tapi ada benda yg menghalang..mcm aku contohnya..terus-terang aku ckp,semenjak pregnant penyakit pelupa aku makin menjadi2..siap aku catit semua kerja aku untuk memastikan yg aku tak lupa apa yg aku buat..pastu ada org ckp kat aku yg aku ni tak amik peduli..aku rasa nak hentak kepala kat dinding 100 kali berlampikkan bantal...tolong faham aku k...sigh...tak mintak 100 % pun untuk paham at least 1 % dari semua org...


noktah

3 comments:

  1. Ikut kapasiti kemampuan masing2 la syg.
    Jgn ko dgr ape ckp org. Kalo xmampu xmengapa.ibu bole berbuka sbb ibu xkuat.nnt xperlu gnti puasa la.byr fdyah je.kesihatan kite lbh pnting.
    Aku dh siap tnye ustzh skol aku...
    Do whats best for urself n ur baby.
    Ok dear.
    I knw how u feel sbb aku pon hb low setiap pregnancy....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf ya eg...Pembetulan sikit, Wani kena ganti puasa juga selepas dia bersalin nanti. Tak boleh bayar fidyah kecuali penyakit yang tak ada harapan sembuh. Wallahualam.

      Kak Nik.

      Delete
  2. thanks eg..sometime sedih sebab mcm2 org kata..

    ReplyDelete