Friday, November 5, 2010

...kesunyian...

saya rasa cabaran paling teruk yang manusia harus cabar ialah mencabar rasa kesunyian..itu pendapat saya..saya selalu rasa sunyi..dan saya berjaya menghadapinya...tetapi selalunya saya tewas...selama ini saya berfikir menghadapi sesi interview adalah cabaran terhebat yang pernah saya lalui..tetapi tidak...cabaran mulut2 tempayan orang yang selalu bertanya "nape takde anak?" juga bukan cabaran terhebat...selalu saja sakit?bila di fikirkan bukan juga cabaran terhebat...

kesunyian...



saya pernah tidak bercakap selama tiga hari dengan orang @ insan lain.bukan kehendak hati tetapi keadaan yang memaksa..dan jawapannya ialah terlalu sunyi..terlalu sakit bila kita hanya merenung diri kita sahaja..tanpa orang lain disisi...saya rasa itulah yang saya akan hadapi untuk hari ini sehingga ke hari ahad nanti....tiada suara kedengaran dibibir saya..tiada senyuman yang akan terukir..yang ada hanya keluh-kesah menanti bila ini akan berakhir...sepatutnya di waktu ini saya bersyukur saya bukan kesunyian didalam tanah....menghitung detik bila datangnya kiamat...bersyukur saya masih lagi bernyawa...

suasana hujan diluar menambahkan lagi rasa sunyi dihati...saya yakin bila tiba malam nanti kesunyian itu akan terus memeluk dan mendakap erat kukuh rapat umpama tiada lagi harapan buat saya....nak menangis? bukan waktunya..bagi saya menangislah untuk sesuatu yang berharga..bukan untuk kesunyian...kadang2 kita mengharapkan untuk hidup sendiri...tiada orang mengambil tahu apa dan siapa diri kita...tapi kita silap...kalau nak tahu cubalah bersendirian selama 2 hari atau 3 hari..anda tentu akan rasa apa yang saya rasa...

mohon pada tuhan supaya arjuna pewira hati selamat di sana...selamat pergi dan selamat kembali ke pangkuan saya seperti sedia kala...sungguh saya rindu kamu di kala ini..rindu seperti selalu..rindu ang takkan pernah padam..




noktah

No comments:

Post a Comment