Monday, November 29, 2010

kadang2 orang takkan faham

ceritanya bermula bila kami melepak bertiga di restoran mamak..en.n dah lama cuba untuk berjumpa dengan kami..en.n seorang yang baik, setia kawan, senang untuk membantu dan sememangnya suka berbisnes..kami sememangnya kagum dengan en.n...bukan sekali en.n menawarkan en.mus untuk bekerja dengannya...ini dah masuk kali ke-3 saya rasa...en.mus hanya diam membisu..cuma saya yang sememangnya tahu apa di fikiran en.mus cuba untuk menerangkan kenapa en.mus seakan2 senyap dan membisu dengan tawaran tersebut.post yang ditawarkan memang hebat...gaji yang ditawarkan tinggi sedikit dari gaji en.mus.cuma komisen yang ditawarkan ialah setiap kali dapat projek sebanyak 5% akan en.mus dapat..kami akur dengan kenyataan en.n yang komisen itu memang banyak..cuba bayangkan kalau sebulan projek mendapat keuntungan RM500k...komisen 5%...boleh pakai MINI COOPER satu beb...

saya cuba untuk berbasa-basi dengan en.n...serius kami tak pernah tengok pada gaji..(kalau dapat gaji tinggi alhamdullillah..syukur pada tuhan...)..apa yang ada sekarang ni cukup buat kami..rumah boleh bayar,kad kredit boleh bayar,kereta ayah en.mus kami boleh bayar dan nak pi kuar enjoy2 pun kami masih mampu..en.mus berat hati sebenarnya untuk menolak memandangkan en.n member yang sama2 susah dan senang bersama..tetapi saya tahu dia takkan terima tawaran tersebut..kerana post yang ditawarkan bukan bidang dia dan kerja yang dilakukan tidak kena dengan jiwa dia.jiwa dia jiwa mesin2 di kilang, jiwa enjin2 kereta..itulah yang saya selalu ketawakan en.mus bila dia tak sanggup berhenti kerja untuk balik ke kampung.

saya terangkan kepada en.n dengan penuh teliti..semenjak di awal perkahwinan kami, saya selalu sakit2..serius tak tipu..bila dah sakit mulalah kena pakai banyak duit..tetapi alhamdullillah kerana ada insurans company yang en.mus kerja sekarang sememang banyak membantu meringankan beban kami berdua.itulah yang menyebabkan en.mus susah untuk berhenti bekerja..selain daripada persekitaran kerja yang selesa dan gembira..saya tahu apa yang en.mus rasa kerana saya pernah bekerja ditempat yang sama..kami tidak pentingkan kekayaan..cukuplah kami bahagia dengan apa yang kami ada sekarang..itulah yang kadang2 orang takkan faham..tetapi selalu orang akan bercakap:

"ialah korang takde anak...tak payah pikir tentang perbelanjaan yang lebih"

hahahahha...itulah pemikiran orang yang hanya sentiasa cuba untuk menyempitkan pemikiran sendiri danorang lain..hello...orang yang duduk kat kampung kerja sebagai petani ,ada sepuluh orang anak pun masih mampu nak sara anak sampai masuk universiti ni apatah lagi lagi korang yang baru ada dua @ tiga orang anak, bergaji besar,mampu pakai dua tiga kereta dah nak kecoh satu dunia..

bersyukurlah dengan apa yang kita ada..kalau kita mampu untuk mencapai yang orang lain tak dapat capai itu adalah satu bonus untuk diri kita sendiri.tidak perlu untuk sakit hati dan cemburu pada pencapaian orang lain.rezeki ada di mana2..

kepada en.n terima kasih untuk tawaran itu..maaf kami bukan berfikiran sempit dan tidak mahu memajukan diri tetapi kami ada pendapat kami sendiri dan perancangan kami sendiri..terima kasih kerana selalu membantu kami ketika kami susah dan senang..jasa kamu memang tak terbalas..dan terima kasih untuk secawan kopi o dan segelas teh ais itu..nanti bila berjumpa kami pulak yang belanja ya...heheheh


noktah

1 comment:

  1. terimakasih sudah berbagi
    semoga sukses selalu..
    kunjungi saya di..
    BLOG SAYA
    lirik juga..
    BLOG SAYA

    ReplyDelete