Monday, December 20, 2010

...bingkisan buat arwah ayah....

dulu masa kecik2 setiap kali arwah ayah saya merotan saya kerana degil, saya rasa benci sangat2 kat arwah ayah..

dulu masa kecik2 setiap kali kalau mak saya tak nak beli apa yang saya nak mesti saya cakap mak tak pernah sayang kat saya...

dulu masa kecik2 setiap kali bergaduh dengan adik-beradik mesti dalam hati cakap " nape la aku ada ramai adik-beradik yang menyusahkan ni?"

dulu masa kecik2 setiap kali nak tengok tv mesti arwah ayah suruh tutup dan kena pi baca buku..masa tu memang mengharap sangat2 kalau ada tv dalam bilik..

dulu masa kecik2 setiap kali nak makan mesti makan kat dalam bilik.sebab tak suka makan dengan arwah ayah yang akan suka marah2 sebab tak makan sayur..

dulu masa kecik2 suka makan makanan ringan (cekedis,maggi dan air gas) dalam semak sebab takut arwah ayah pukul dan marah..



sewaktu kecil saya tidak pernah mengerti apa2


sentiasa berharap hari2 ialah hari raya pertama..



sekarang...


bila arwah ayah dah takde, bila saya dah kawin, bila dah tak tinggal kat kampung, dah ada rumah sendiri, dah boleh buat sesuka hati, dah boleh makan sedap2, tak perlu takut kena rotan namun saya tetap rasa sayu dan sedih bila teringat semua tu..

baru saya tahu setiap yang arwah ayah saya bebel, marah dan rotan tu semua adalah untuk kebaikan saya..memang jelas dan nyata yang saya rindu pada arwah ayah dan mak saya..saya sayang pada adik- beradik saya...saya rindu untuk pulang ke kampung dan menikmati rasa bahagia seperti dulu..

saya tidak sempat untuk melihat arwah ayah tersenyum bila mana saya berjaya menjadi manusia yang mula menyesal tidak menghargai dia di waktu dia hidup dahulu...



arwah ayah zaman muda2...kacak


sehari sebelum pemergian arwah ayah


buat keluarga yang sentiasa dirindui,

terima kasih untuk segala kenangan yang indah di waktu kita bersama..hari ini, setelah kita dewasa kita mula untuk menghargai satu sama lain..rupa2nya menjadi dewasa merupakan detik yang indah untuk diungkapkan dengan kata2...


buat arwah ayah yang saya sayangi,

tolong doakan saya menjadi anak dan isteri yang terbaik buat kesayangan saya..kalaulah boleh diputarkan waktu, ingin saja saya mencium tangan dan memohon seribu kemaafan diatas segala kekhilafan saya selama ini..terima kasih kerana memberi kehidupan yang bahagia kepada saya..terima kasih kerana merestui perkahwinan saya..terima kasih kerana memberi kasih-sayang yang tak pernah saya nampak...terima kasih kerana memberi kenangan yang manis buat saya...terima kasih kerana menyokong saya selama ini.

dan

mengharap semoga kita bertemu di sana pada suatu hari nanti...




noktah

2 comments:

  1. sedihnya. ko tlh buat aku nangis..:(

    ReplyDelete
  2. sorry beb..aku masa tulis ni pun memang menahan sebak..giler rindu sgt2 kat arwah ayah aku..

    ReplyDelete