Wednesday, February 29, 2012

berfikir guna hati

manusia suka bercakap mengikut gerak hati..sedangkan akal itu dikurnia tuhan untuk membimbing ke arah jalan yang betul..aku tahu aku bukan baik sgt..tapi aku masih berfikir untuk kebaikan org lain...
dosa aku, dosa aku..
dosa kamu, dosa kamu..

ok...fine..

aku bukan seorang yg suka berdendam..tapi aku ingat semua tu...

org yang selalu rasa,kita sebagai manusia lain tak pernah amik berat tentang manusia lain memang
hanya tahu menunding jari cuba mencari kekurangan org lain..

"aku susah takde sape pun amik tahu"
"aku malas nak pikir"
"aku malas nak masuk campur"

sekarang siapa yang tak amik tahu pasal siapa...kamu sendiri yang buat kenyataan macam tu
and then kamu tuduh pulak org tak amik tahu pasal kamu..

what the hell!

hello!kamu rasa kamu bagus sgt sampai boleh bercakap macam tu...

kita hidup di dunia ni bukan seorang diri kawan..bukannya kita ni superman ada kuasa...
kita ni bukan doraemon ada saku yang korek2 boleh keluar apa saja..

mulut tu tolong jaga...

kita selagi mampu menolong orang lain,kita tolong..
kamukan baik..nape tak boleh berfikir dengan cara ni
"aku boleh meringan beban org lain"

takkan benda ciput macam tu pun nak kena ajar...

bukan hidup aku-aku,engkau-engkau..

sekali lagi aku nak cakap, balik umah pi bukak kitab baca tentang

"perikemanusiaan dan keadilan"

jangan pikir pasal diri engkau je..pikir pasal org lain yang ada mulut nak kena suap..
yang lagi susah hidupnya pada kamu..yang pakai baju recycle dari kecik hingga ke besar..


tunggu sampai kamu ada harta tak ternilai baru kamu tahu langit tu tinggi atau rendah...
bila kamu sakit macam aku baru kamu tahu mana tanah mana langit...







noktah

No comments:

Post a Comment